neděle 12. června 2016

Jahodové šílenství



             Sezóna jahod je v plném proudu a já se včera vrhla do zpracování prvních 5 kil nadílky. 
             Letos jsem se rozhodla vyzkoušet marmeládu bez cukru, škrobu, či éček, pro prcka jsem udělala pár skleniček přesnídávky, nesměly chybět nanuky a ze zbytku, který neskončil v bříšku, jsem upekla zase trochu jiný koláč. A nazmar nepřišla ani šťáva, která nám zůstala po vaření ovoce v páře. Mléčný koktejl už jsem ani nefotila.
             Bylo to krapet vyčerpávající, ale už se těším na druhé kolo :).

** "Načnutá" marmeláda nám v lednici po měsíci zplesnivěla, takže recept nemůžu doporučit, a proto jsem ho smazala.


Jogurtový koláč s jahodami a drobenkou

8 porcí
60 minut

1 hrnek špaldové mouky
1 hrnek špaldové celozrnné mouky
1 hrnek řeckého jogurtu
3/4 hrnku řepkového oleje
1/3 - 1/2 hrnku javorového sirupu
2 velká vejce
1 prášek do pečiva

cca 20 velkých jahod
2 hrsti vločkové drobenky (nemusí být)

       Mouku prosejeme s kypřícím práškem a vyšleháme s ostatními surovinami v tužší těsto, které naneseme do vymazané a vysypané formy (já mám průměr 27cm).
       Poklademe přepůlenými jahodami a posypeme drobenkou (recept na ni najdete u mého borůvkového koláče s lučinou).
       Pečeme při 180st zhruba 40 min. Zda je těsto hotové, zjistíme pomocí špejle.

Jahodovo-jablečná přesnídávka

5 skleniček á 200g
60 minut

900g oloupaných a vykrojených sladkých jablek
400g zralých jahod

        Ovoce povaříme na páře asi 10 min. 
        Rozmixujeme a plníme horké do vysterilizovaných skleniček (umyté sklenice vložím do hrnce i s víčky, zaliji až povrch vodou, přivedu k varu a 10 min steriluji). Zavíčkujeme a ještě zavařujeme ve vodě při 80st 20 minut. 
         Nakonec skleničky obrátíme dnem vzhůru a necháme vychladnout.
         *  Pokud by byla přesnídávka kyselejší, přidávám čerstvý banán až těsně před konzumací. 


Jahodovo-jogurtové nanuky

12ks
10 minut + mražení

700g zralých jahod
200g řeckého jogurtu
70g javorového sirupu (nebo dle chuti)

           Vše rozmixujeme, nalijeme do formiček na nanuky a zamrazíme.