sobota 29. října 2016

Malinový pěnový dort 



             Nabídla jsem se, že upeču dort k narozeninám pro dcerku manželova bratrance. S potahováním nejsem moc kamarádka a z Karolínky už je slečna, takže jedlý papír s obrázkem princezny byl také passé. 
             Hodně teď fičí pěnové dorty, a tak jsem si řekla, že jeden zkusím. 
O radu jsem poprosila Olinku Kopovou a pode doporučeného receptu se pustila do práce. A jak už to u mě bývá, vždycky se vyskytne zádrhel. Takže postup nakonec lehce odlišný a výsledný ombré efekt byl překvapením i pro mě, ale doufám, že oslavenkyně bude spokojená :D


16 porcí
forma 24cm a 26cm

Na světlý piškot:
6 vajec
180g třtinového cukru
150g špaldové mouky
6PL řepkového oleje
kůra z 1 citrónu

Na tmavý korpus:
3 vejce
90g třtinového cukru
50g špaldové mouky
25g kakaa
3PL řepkového oleje

krém:
400g mražených malin
500ml smetany na šlehání
500g smetanového bílého jogurtu
12 plátků želatiny Dr. Oetker
cukr moučka dle chuti

250ml smetany ke šlehání
250g smetanového jogurtu
6 plátků želatiny Dr. Oetker
1 citrón (šťáva i kůra)
cukr moučka dle chuti

Poleva:
100g vysokoprocentní čokolády
100ml smetany na šlehání

Ovoce na ozdobu:
1 karambola
1 balení physalis
1 granátové jablko

         Den dopředu jsem upekla korpusy. 
         Vejce pokojové teploty jsem šlehala s cukrem do husté pěny min. 20 minut (doporučuji použít mixér, jinak Vám upadne ruka). Poté jsem zašlehala olej a citrónovou kůru (pouze u světlého piškotu) a opatrně ručně zapracovala mouku (v případě tmavého korpusu prosátou s kakaem). 
         Na dno formy o průměru 24cm jsem umístila pečící papír, stěny nechala volné (piškot se tak nesmrští, ani nevypoukne). 
         Pekla jsem při 180 stupních zhruba 20 minut v horkovzdušné troubě. 
         Po zchladnutí jsem světlý korpus rozpůlila.

         Druhý den jsem si nachystala formu o průměru 26cm. 
         Na dno opět dala pečící papír, boky vystlala cukrářskou fólií (můžete použít i tvrdé složky na papíry velikosti A4 přestřihnuté v půli), která nám zvýší okraje formy (výsledná výška mého dortu je 9cm, potřebujete tedy fólii šíře alespoň 10cm) a zároveň nám pomohou lépe vyndat dort s formy.
         
          Krém jsem udělala následovně.
          Maliny jsem svařila a propasírovala, abych se zbavila nežádoucích semínek, a smíchala je s 500g jogurtu. Dosladila jsem cukrem dle vlastní chuti. 
          Dvanáct plátků želatiny jsem dle návodu nechala nabobtnat ve studené vodě, 500ml smetany vyšlehala do tuha. 
          Nabobtnalou želatinu jsem přemístila do kastrůlku a rozpustila na plotně. Pozor, želatina nesmí vařit!!! 
          Do rozpuštěné želatiny jsem pomalu zašlehala jogurtovou směs, nejprve pár lžiček, poté celý objem. Do směsi nakonec vmíchala šlehačku. 
          
           Vrstvení.
           Doprostřed formy 26cm jsem položila jeden světlý korpus, zalila krémem, aby byl celý zakrytý a dala na chvíli do mrazáku. 
           (Aby mi zbylý krém zatím neztuhl, ponořila jsem mísu do vodní lázně. Krém lehce zřídl, možná to vytvořilo následný tmavší efekt prostřední vrstvy.)
           Jakmile byla vrstva krému natolik tuhá, že udržela další vrstvu, umístila jsem na ni tmavý piškot a opět zalila malinovým krémem. Dort jsem znovu přenesla do mrazničky. 
           
           Protože krému bylo na poslední vrstvu málo, přidělala jsem ještě z poloviční dávky a dochutila citrónem. Postup byl tedy takový. 
           Do 250g jogurtu jsem dala šťávu a kůru z 1 citrónu, cukr dle chuti, přidala rozpuštěnou želatinu ze 6 plátků a vmíchala 250ml ušlehané smetany. Tento světlý krém jsem smíchala ze zbylým malinovým (tak vznikla vrchní světlejší vrstva).

           Nakonec jsem použila druhý světlý plát a překryla zbytkem krému (krém netřeba uhlazovat, měl by se sám rozlít, případně můžete formou lehce zatřepat) a dala jsem ho na noc do lednice.
           
            V den oslavy jsem dort zbavila kovové obruče od formy a opatrně odlepila fólii po bocích (jde to poměrně dobře). 
            Dozdobila jsem ganache polevou a ovocem. 
            Polevu jsem připravila tak, že jsem na rozlámanou čokoládu v kovové misce nalila vroucí smetanu na šlehání a důkladně rozmíchala dohladka (pokud by se Vám poleva zdála příliš tuhá, můžeme misku položit do vodní lázně). 
            Efektu stékající polevy docílíme tak, že nejprve nanášíme čokoládu lžící po okrajích a až poté doladíme celu horní plochu.
            Do ještě pružné polevy jsem aranžovala ovoce dle fantazie.

            * Když zpětně čtu recept, děsím se, co jsem stvořila za román, a pochybuji, že se do toho někdo pustíte, protože to vypadá složitě. :D 
            Ale třeba se mezi Vámi nějaký odvážlivec najde. Tak ať se povede a chutná.

            * Přikládám recepty (odkazy), z kterých jsem čerpala.

původní verze dortu:
http://mnamky-recepty.webnoviny.sk/recipe/cokoladova-torta-s-malinovym-a-citronovym-kremom/?utm_source=franti%C5%A1ek

piškoty a poleva:
http://kousekdortu.cz/piskotove-testo-zakladni/
http://kousekdortu.cz/ganache/

polévání dortu:
http://zeny.iprima.cz/domov-rodina/fantasticke-dorty-4dil-cokoladove-zdobeni