úterý 6. března 2018

Tvarohový pěnový ombré dort s lesním ovocem   a čokoládovou polevou




                 Když se tak koukám na datum posledního příspěvku, pěkně to flákám. No, snad mi to odpustíte. Nějak není nálada ani čas tvořit něco nového, převratného :D. Tak alespoň jedno sladké pokušení na dnešní školkový karneval. 


forma 24cm

korpus:
4 vejce
100g cukru nebo jiného sladidla
70g bezlepkové mouky
30g másla
20g kakaa

krém:
4 tvarohy
sladidlo dle chuti
1 citrón
200ml smetany ke šlehání
6 plátků želatiny
cca 300g husté šťávy z lesních plodů (popř. marmeláda na zahuštění)

poleva:
100g vysokoprocentní čokolády
100g smetany na šlehání

         Tři žloutky a jedno celé vejce jsem vyšlehala se 70g cukru do pěny, do které jsem poté přimíchala rozpuštěné vychladlé máslo a mouku prosátou z kakaem. 
         Celé těsto jsem nakonec odlehčila sněhem ušlehaným ze tří zbylých bílků a zbytku cukru. 
         Pekla jsem ve formě, jejíž dno jsem vystlala pečícím papírem při 180 stupních zhruba 20 minut, dokud se těsto nelepilo na špejli.

         Tvarohy jsem nechala přes noc vykapat přes plátýnko, aby se zbavily přebytečné tekutiny. Zlehka jsem je osladila, přidala kůru z citrónu a dotuha ušlehanou smetanu a rozdělila krém na třetiny.
         Želatinu jsem nechala podle návodu nabobtnat ve studené vodě, vždy po 2 plátcích.
         Na šťávu jsem použila domácí malinovo-ostružinový sirup, do kterého jsem přidala tři lžíce borůvkové marmelády pro zahuštění (nebo můžete sirup zredukovat).

         Šťávu jsem přivedla k varu, odstavila z plotny a zhruba 2-3 polévkové lžíce jsem přidala k prvním dvěma plátkům nabobtnalé želatiny. Ta se okamžitě rozpustila a já ji mohla zašlehat do první třetiny tvarohového krému (je dobré nejprve do teplé želatinové směsi vmíchat lžíci krému a až poté vše smíchat dohromady). 
         Tuto světlou vrstvu jsem nanesla na dort a nechala v lednici chvíli zatuhnout.
         Další dvě vrstvy jsem připravila stejným způsobem, jen do druhé třetiny jsem k nabobtnalé želatině přidala 5-6 polévkových lžic šťávy a k poslední třetině krému zbytek šťávy (tedy asi 8-9 lžic). Tím Vám vznikne tzv. ombré efekt neboli ,,tónování".

         Po ztuhnutí v lednici jsem ještě dort dotvořila pomocí čokoládové ganache polevy.
(Tu připravíte tak, že smetanu přivedete k varu a horkou ji nalijete do misky na rozlámanou čokoládu. Po chvíli se čokoláda rozpustí, opatrně míchejte. Na dort nalévejte až má poleva pokojovou teplotu).

          Dort jsem dala na noc do lednice.
          Krájení je trochu oříšek, je důležité mít dlouhý úzký ostrý nůž, který se před každým řezem ponoří do horké vody a utře do sucha.

* Tip: Dortovou formu si před nanášením krému vyložte fólií, díky které Vám zůstane krém po odstranění obruče krásně hladký.
** Inspirace: http://www.pazitka.cz/dezert/ostruzinovo-cokoladovy-ombre-dortik/