středa 25. ledna 2017

Kváskový celožitný chléb



               Před rokem touto dobou jsem byla nucena přerušit mé pečící pokusy, protože jsem si po porodu druhého syna a při jeho kojení netroufla ještě více přiživovat bolení bříška kváskovým pečivem, a i když jsem ještě nějakou dobu kvásek Rudu udržovala, nakonec stejně odešel do věčných lovišť. 
               Minulé pondělí nastala asi ta správná konstelace hvězd a já založila nový kvásek. Celých pět dní se nic nedělo, až v sobotu mě ráno přivítal plný perfektních bublin. A pak už to jelo, musela jsem ho krmit i 3x denně. Manžel mu dal jméno Albert a já z něj včera upekla první chlebík. A jelikož se od nového roku snažíme z jídelníčku vyřadit pšenici, poradila jsem se s kamarádkou Gabčou, díky níž jsem s kváskováním nešvihla po prvních pár nezdarech, a upekla nám celožitný bochníček.


forma na chléb

250g celozrnné žitné mouky
250g vlažné převařené vody
1PL kvásku

500g žitné chlebové mouky
400g převařené vlažné vody
3-4KL růžové soli

             V míse, nejlépe skleněné, smícháme celozrnnou mouku, vodu a kvásek. Přikryjeme fólií a necháme na lince v teple kvasit zhruba 12 hodin. Záleží na kvalitě kvásku. Já si udělám na míse či fólii čárku fixem a jakmile je rozkvas dvojnásobný než původní množství, pokračuji v zadělávání těsta. Rozkvas by měl být kyprý, plný bublin.

             K rozkvasu přidáme žitnou chlebovou mouku, vodu a sůl a opatrně promícháme, aby v těstě nebyla suchá místa. Těsto navrstvíme do vymazané formy na chléb, povrch uhladíme a celou formu vrátíme do fólie a necháme ještě zhruba 3 hodiny kynout.

             Půl hodiny před koncem kynutí si rozpálíme troubu na 250 stupňů a vložíme do ní kastrůlek s vodou, který nám zajistí zapáření trouby. 
             Do dobře vyhřáté trouby vložíme chléb a pečeme 10 minut, poté teplotu snížíme na 200 stupňů a kastrůlek s vodou vyndáme. Pečeme ještě asi 50 minut. 
             Pokud by chléb příliš tmavl, přikryjte ho alobalem. 
             Pět minut před koncem chléb z formy vyklopte na mřížku a dopečte i z druhé strany. 

             Před krájením nechte zcela vychladnout na mřížce mimo troubu. 
      
* Recept je podle Jirky Hajšmana z pečem pecen